onsdag 20 april 2011

Språkskola i egen regi, del 3

Tre ord saknas i mitt engelska vokabulär.

1. Smaska



2. Sörpla



3. Myggigt


Fikapaus.

En person gick mig på nerverna häromkvällen. Som jag skrev i förra inlägget befann jag mig på den myggigaste platsen någonsin. Allt var svårt och jag var nära att ge upp och bara sätta mig i bilen. På samma plats fanns en person som efter att ha smaskat på samma tuggummi i ungefär två timmar sätter igång att sörpla i sig kaffe en så där 21.30. Det stockade sig i halsen och pulsen skenade av frustration när jag inte kunde beskriva varför jag helt plötsligt var ursinnig och redo att boka flyg hem till Sverige (om jag nu hade haft någon täckning på internet eller mobil, vilket jag nu alltså inte hade).

Den engelska översättningen för smaska är tydligen "slurp" men samma ord kan även användas för sörpla vilket jag finner en smula grått och tråkigt. Att smaska på en varmkorv är ju inte alls samma sak som att sörpla i sig en äcklig kopp grönt te användandes både höger och vänster hand för att riktigt demonstrera hur jävla harmonisk man är. Eller hur?! Jag gillar dessa svenska ord. Ett ord jag gillar ännu mer är myggigt och där finns en stor lucka i det australiensiska, amerikanska, engelska sättet att beskriva en situation. Ordet saknas och jag känner bah hallå...?

1 kommentar: